Pe piata de profil online din Romania exista o oferta de barci care acopera nevoile unei categorii largi de cumparatori sau de proprietari viitori de ambarcatiuni.
Se numeste generic barca pentru ca de fapt diveristatea acestor ambarcatiuni de agrement este mult mai mare.
Raspunsul la intrebarea Ce fel de barca as avea nevoie sau Care ar fi cele mai bune barci de agrement pare mai complicat mai ales ca nu vorbim de o investitie ieftina.
Oferta variaza de la simplele barci de structura rigida la mai usoarele barci gonflabile, pina la minunatele catarame veliere cu pinze sau chiar mini yachturile cu motor.
Iata deci ca analiza investitiei in cea mai buna barca de agrement nu este chiar atat de usoara.
Avem de stabilit un raspuns clar la urmatoarele intrebari:
Daca tot ne dorim o barca de agrement unde am folosi-o?
Aici trebuie sa ne gandim daca o vom folosi pentru excursii:
- pe rauri sau fluvii
- lacuri si balti
- Dunare si Delta Dunarii
- ape exterioare: Marea Neagra in zona costiera sau navigatia de larg pe mare.
Cat timp am folosi barca noastra de agrement?
Trebuie sa ne hotaram daca e vorba doar de:
- escapade de weekend
- de concedii mai lungi de una sau doua saptamani in Delta, la mare
- sau o adevarata croaziera de durata pe mare.
Care este bugetul disponibil pentru cea mai buna barca de agrement?
In costurile achizitionarii unei barci de agrement intra nu doar pretul ei de pe piata ci si alte costuri aditionale:
- stationarea la chei
- taxele anuale
- asigurarea barcii si a celor aflati la bord in caz de croaziera
- banii pentru consumabile gen – combustibil, alimente
- echipamente suplimentare de siguranta individuala care sunt obligatorii potrivit legii.
Mai avem nevoie de bani in anumite situatii pentru:
- cumpararea motorului
- bani pentru transportul de pe uscat pe apa
- in plus alte posibile cheltuieli neprevazute.
Aceste criterii de alegere trebuie stabilite la o prima analiza.
Care sunt unitatile de masura cu care trebuie sa ne familiarizam?
Iata o descriere succinta a semnificatiei unităţilor de măsură din cataloagele de oferte:
• lungime: 1 inch = 2,54 cm sau 1 foot (ft) (picior) = 12 inches = 0,30480 m;
• greutate: 1 kg = 2,20 pounds;
• volum: 1 litru = 0,22 gallon; 1 gallon = 4,54 litri;
• presiune: 1 bar = 1, 019 atmosfere;
• putere: 1 kW = 1,36 CP;
• distanţe: 1 Mn (Milă nautică) = 1852 m;
• viteză: 1 Nd (nod) = 1 Mn/h.
Care este clasificarea barcilor de agrement in functie de destinatia calatoriei?
Din perspectiva locului de agrement si implicit a modelelor existente unde se vor folosi avem :
1.Ape interioare, Deltă: pescaj sub 1 m :
- ambarcatiuni rigide din lemn, aluminiu, PAFS (poliester armat cu fibră de sticlă)
- ambarcaţiuni gonflabile
- mini-yachturi cu motor sau vele, de 5-6 m şi greutatea de 600-1000 kg, cele cu motor fiind net avantajate.
2. Dunăre, zona costieră de la Marea Neagră: yachturi cu motor sau vele cu lungimi începând de la 6 m, posibilitatea staţionării la bord pentru minim 2 persoane.
3. Navigaţia costieră: yachturi cu motor sau vele, 1-2 cabine, asigurarea staţionării la bord pentru 4-6 persoane.
In acest ghid de recomandari pentru a alege cea mai buna barca de agrement ne vom opri la descrierea barcilor de agrement simple de structura rigida sau a barcilor gonflabile, lasand pretentioasele yachturi cu motor pentru alt articol.
Ce trebuie sa stim despre barcile de agrement gonflabile ?
Barcile gonflabile sunt recomandate pentru urmatoarele destinatii :
- rîuri sau lacuri
- Deltă sau litoral
Sunt potrivite unei navigari la o distanta mica de tarm si se pot folosi si la pescuit nu doar la mici calatorii din bucuria de a naviga si admira peisajul.
Ambarcaţiunile de acest gen se subimpart in :
- Chilă gonflabilă de lungime 3-4 m, 45-90 kg, transport 4-9 persoane, motor 15-35 cp, au 2-3 baloane laterale gonflabile si o chila care se umfla separat cu rolul de a reduce deriva, sunt realizate din cauciuc panzat sau alte materiale sintetice, au locasuri de fixare a vaslelor si o margine de protectie in jurul barcii. Se transporta si in portbagajul masinii sau se fixeaza pe portbagajul exterior de pe acoperis.
- Chila rigida este o solutie de constructie care permite o mai mare rigiditate pe valuri cu reducerea derivei laterale si o mai buna manevrabilitate, de aceea pot atinge 6-7 m, pot avea o propulsie de doua motoare si o capacitate de 12 persoane, trebuie insa asigurat tranportul cu remorca mare.
Ambele versiuni de barci gonflabile pot fi avea comanda motorului sia directiei de navigare ori de la maneta motor sau seprata de la un panou cu volan si cu dotare de diverse instrumente de control.
Exista mai nou versiuni foarte frumoase si originale de barci gonflabile cu catarg si vele numite cataramane si acestea ofera placerea navigatiei silentioase si ecologice cu economie la combustibil.
Care sunt avantajele barcilor de agrement gonflabile?
• pretul e accesibil, intretinerea nu este pretentioasa, se transporta usor pe mal sau pe tarm, pescajul mic permite navigarea in ape mai putin adanci si din cauza raportului dintre latime si lungime si stabilitatea este destul de buna.
Care sunt dezavantajele barcilor de agrement gonflabile?
- exista pericolul de a se gauri de la contactul cu ascutimea pietrelor, a crengilor si bustenilor de sub nivelul apei
- nu se recomanda staţionarea pasagerilor pe timp de noapte
- nu exista protecţie pe timp ploios si alte intemperii
- spaţiile de depozitare a hranei, echipamentelor, combustibilui sunt reduse
- distanţele de deplasare raman oricum limitate
- se recomanda ca depozitarea sa fie facuta in stare semiumflata
- pe perioada de nefolosire se recomanda ingrijirea materialelor speciale din care e confectionata
- peridocul sau remorca au nevoie de omologare
Ce trebuie sa stim despre barcile rigide ?
- Barcile cu structura rigida au pescaj mic si de accea se folosesc mai mult pentru apele interioare gen Delta, alte zone apropiate de tarm.
- Sunt mai ales utile pentru pescuit si plimbari cu familia si prietenii.
- Sunt robuste si au o siguranta de exploatare sporita.
- Aceste tipuri de ambarcatiuni sunt facute din metal ca aluminiu sau din poliester armat cu fibra de sticla asa numitul PAFS.
- Lungimile nu sunt mari de la 3-4 metri pina la 6-7 metri si au propulsie cu 1-2 motoare.
- Comanda si in acest caz se face de la maneta motorului sau separat de la un panou de control dotat cu instrumente.
- Au o punte deschisa, exista versiuni de barci rigide cu scaune de pescuit si suporturi de undite plus spatii de pastrare a pestilor daca va doriti sa pescuiti.
- Transportul barcilor rigide se face doar cu remorca omologata datorita greutatii mai mari.
Care sunt avantajele barcilor de agrement rigide?
• preţuri accesibile pentru lungimi de pâna la 4 m;
• se pot cumpara impreuna prieteni pasionaţi de pescuit pentru bărcil cu dotări superioare;
• transportul e relativ uşor cu remorcă sau peridoc adaptate la marea majoritate a automobilelor
• au o întreţinere simpla
• fiabilitate mai mare
Care sunt dezavantajele barcilor de agrement rigide?
• pe perioade lungi de nefolosire au nevoie de spaţiu adecvat – hangar sau depozit
• nu asigură protecţie pe timp ploios
• remorca pentru transportat e o problemă suplimentara – de a o cumpăra, omologa, păstra
Trebuie stiut ca pentru a conduce o ambarcaţiune de agrement, indiferent de marime şi modul de propulsie, este nevoie de examene pentru obţinerea unui certificat de conducere pe categorii stabilite in functie de:
- lungimea ambarcaţiunii
- distanţa faţă de ţărm
- ape interioare şi/ sau distanţa faţă de ţărm
- modul de propulsie.
- Ambarcaţiunea trebuie să respecte condiţiile legale de navigaţie şi primeste un număr de înregistrare de la autoritatea competentă.
Alegerea pentru cea mai buna barca de agrement inseamna atat o responsabilitate serioasa cat si schimbarea stilului de viata,
Inseamna noi aventuri si senzatii care ajuta mult psihicului pentru ca ne permit sa evadam din obsinuinta sedentara sau din rutina vietii terestre pe teren solid, adica ne aduc „pe valuri” si un val de adrenalina in plus vietii!
Bine ati venit la bord!